Cabaran 30 Hari | Hari 17 : 5 Perkara Yang Aku Rindukan

Aku tak punya 5 perkara yang aku rindui. Hanya satu perkara yang aku rindui dan yang satu itu sudah cukup utk dirindui tiap saat tiap waktu tiap detik.

Aku merindukan Kitabullah dan Sunnatullah. Diri ini sudah semakin menjauh dariMu sedangkan diriMu sentiasa mendekatiKu saat aku jatuh dan lumpuh.

Aku rindukan saat aku merangkak dalam mengejar Sunatullah…saat insan lain menjauh…aku sendiri dan sepi….cukuplah Allah sebagai penolong.

——————————————-

Dari Anas ra…Rasullullahsaw melalui seorg wanita yg menangisi di kuburan kerna kehilangan anak kecilnya lalu baginda berkata ” Bertaqwalah dan Bersabar lah” lalu wanita itu berkata…”tuan tidak mengetahui ttg musibah yg aku lalui”…lalu seorg sahabat bilang…”tidak kah kamu tahu bhw beliau itu baginda Rasullullahsaw”…lalu wanita itu ke rumah baginda dan bilang ” aku tidak mengenali mu tuan dan maafkan pembicaraanku” lalu baginda menjawab ” sabar yg terpuji itu adalah sabar yg di saat mendadaknya kamu dilanda musibah yg pertama” (muttafaq alaih)

Keterangan :
Mendadaknya musibah yg pertama itu bkn lah yg pertama kali tetapi bersabar tiap kali tidak kira pertama dua atau tiga saat melanda nya musibah maka bersabarlah

Allahualam

Leave a Reply

