Perceraian yang sempurna

screenshot_2016-09-28-06-43-50-1

Assalamualaikum dunia

Pagi-pagi ini rasa terdorong untuk menulis sikit…dah lama rasanya tidak bercerita di sini…terlalu sibuk dengan urusan duniawi barangkali…apapun dorongan penulisan kali ini adalah susulan daripada beberapa video yang sempat Mya tengok baharu-baharu ini tentang perebutan anak-anak antara ibu dan bapa yang bercerai.

Sedih sangat Mya saat anak-anak jadi mangsa akibat perceraian. Mya bersyukur sangat kerana perceraian Mya berjalan dengan terurus jika nak dibandingkan dengan kebanyakan yang lain. Sebagai manusia, kita tidak lari dari membuat silap. Terpesong tutur, terlebih tingkah & perbuatan…tapi kita sebagai manusia dan hamba hendaklah tidak terusan berada dalam jalan yang salah. Dan beringatlah semua, bahawa Syaitan itu kerjanya untuk menyesatkan manusia apatah lagi merosakkan rumah tangga seorang suami dan isterinya, itukan janji Iblis dan Syaitan kepada Allahswt. Maka beringatlah kita sebagai hamba untuk sentiasa dekat kepada Allahswt di setiap masa.

Bagaimana nak mencapai perceraian yang sempurna? Ada ke perceraian yang sempurna? Perceraian tu kan benda buruk dan perkara yang paling dibenci oleh Allahswt. Tapi kena ingat bahawa perceraian itu adalah halal. Datangnya juga dari Allahswt sebagai ujian dan panduan buat hambaNya yang alpa.

Di sini Mya akan kongsikan beberapa tips atau panduan yang Mya jadikan saat menghadapi dan melalui proses perceraian dari dulu hingga kini (yang mana baik boleh diikuti) :

1) dapatkan konsultasi oleh keluarga terdekat dari kedua2 belah pihak (jika kedua belah pihak ada wakil yang adil-maksud adil disini yang tidak akan mempengaruhi keputusan sang suami dan isteri yang ingin bercerai) yang pasti keputusan masih di tangan sang suami dan isteri ; kalau dgn pejabat agama kita akan ada proses suluq ;

2) proses perceraian yang terbaik, dari pandangan Mya adalah melalui persetujuan bersama antara kedua belah pihak; saat dah tak ada jalan perdamaian atau kesatuan antara kedua hati maka berpisahlah secara bersama; dalam hal ini sama2 kena redha dan berlapang dada dengan setiap keputusan yang dipersetujui…insyaAllah segalanya akan dipermudahkan.

3) seandainya mempunyai anak2, libatkan lah anak2 dalam proses membuat keputusan perpisahan itu kerana mereka juga adalah sebahagian daripada hasil keputusan kalian juga…kena ingat bila dah bercerai banyak perkara yang perlu diberi pertimbangan yang memerlukan toleransi kesemua pihak (antaranya hak penjagaan , nafkah anak dan isteri (dalam tempoh iddah) , harta sepencarian dsbnya) yang paling penting selalu beringat…kita nak anak2 kita membesar dalam keadaan yang sebaiknya…bila dah setuju dan faham secara bersama takkan timbul kebencian antara satu sama lain saat dah berpisah nanti….kena selalu beringat … ANAK-ANAK ITU ANUGERAH BUKAN HAKMILIK

4) proses penjagaan anak, sebaik2nya adalah hak penjagaan secara bersama, Mya sendiri tak menuntut hak penjagaan sebab Mya berpegang pada prinsip ANAK ITU ANUGERAH …kami bersetuju menjaga anak secara bersama dan ada toleransi…ada waktu dengan Mya ada waktu dengan bekas suami…kita jangan terlalu rigid dgn waktu bersama antara anak2 dgn ibu dan ayah mereka…kebiasaannya bila kita terlalu rigid adalah berpunca kita masih ada rasa dendam atau benci terhadap bekas pasangan kita…kena ingat AMARAH itu datangnya dari SYAITAN..beringat dan istighfar selalu

5) nafkah anak pula, buat sang ibu yang menjaga …agak2lah kalau nak tetapkan nafkah anak2 …tengok kemampuan bekas suami anda…kalau gaji dia dah memang sikit…janganlah diminta luar dari kemampuannya….ini ada pulaklah yang mintak mcm artis mintak …agak2lah yang…pengalaman Mya…Mya sendiri hanya letakkan satu nilai asas yang sgt rendah RM100 sebulan seorang anak…masa tu ada yang cakap …”bodohnya hang kenapa rendah sgt ko mintak nafkah anak2″…tapi percayalah KEBODOHAN inilah yang memastikan anak2 dan hubungan antara kedua2 belah pihak berjalan dengan baik sehingga kini sebab NILAI sebuah perhubungan dan kekeluargaan itu lebih TINGGI dari nafkah yang kita tetapkan ..so far Alhamdulillah walaupun nafkah rendah ..bekas suami sentiasa berikan lebih dari cukup…inilah kebersamaan yang ada walaupun ikatan telah terputus…hal2 duit ni seriously janganlah berkira sangat baik si isteri mahupun suami

Itulah 5 tips utama saat kalian berhasrat untuk berpisah untuk mencapai perceraian yang sempurna…maka redha dan ikhlas itu akan datang dengan sendirinya…saat kamu bisa tersenyum di hati dan wajahmu…itulah kemuncak ketenangan jiwa

Allahualam

#monologmya

Advertisements

For The Love of a Son – Synopsis & Review

IMG_20160724_184803

This is a true story of Maryam whose childhood was never proud of being a women. Living in a country where women are discriminated and oppressed.

“Afghanistan…only the dreams of boys came true”

Raised up in such backwards country where Tribal War overruled the Islamic Law.

Unlike other women Maryam are fortunate as she was raised up by a loving educated parents. Character wise she is a stubborn and rebellious kind of lady who hated the discrimination of women in her beloved country.

She has been watching her women distant family members been treated badly just by being a women. Her grandmother Mayana as well experienced hard times during her marriage life while being the 4th wife of a well-known tribal leader.

Things got awry during the invasion of Russia where Communists and Sosialist ideologies came in, which brings Maryam and family to India and finally reside in America.

Through times, her mother passed away and Maryam left with her father and sister. As Maryam father getting older and suffers chronic disease, he insisted Maryam to get married.

Maryam refused to as she was just 20yrs old and ambitious to further her study and at least get a diploma. But being a good daughter she finally agreed with her father decision.

Maryam married Kaiss a 35yrs old Afghan man who lived in America. The worst is yet to come that Kaiss turned out to be a cruel man who hit and rape his own wife from the very 1st night of their marriage. He was totally not as what her father expected he was. A hipocrites, hot-tempered and jealousy man who use violent to his wife and make her as a sex slave.

Maryam determined to get a divorce and fight for her rights although she already had a 2yrs old son by the named of Duran.

Until one day become nightmare to Maryam when Duran has been kipnapped by Kaiss and was flewn to Kabul.

From that moment her life was a messed. She even tried to kill herself for her lost son until he met Khalid.

*Its a heart-wrenching story, and it will moved you into tears. (Kindly dont wear mascara while reading)

Rate : 3.5/5

~Emily Adnan~

Bohong di Dunia

Seharian aku berjalan
Mencari ilham
Apa benar wujud laskar perubahan
Hanya satu stanza yang bisa dicoret
……………………..
Terkadang manusia
Iaitu aku, engkau dan mereka
Merasa sendiri sahaja benar
Orang lain semua salah
Panas saat dibilang
“Kamu salah”
Sehingga bisa
Mengiyakan yang dusta
Mendustakan yang benar
Kerna ego dan ketaksuban
Nampaknya kita masih belum merdeka lagi

#monologmya

——————-

Benarlah kata Hamka
“Orang yang berani berkata terus-terang,
Adalah orang yang mendidik jiwanya sendiri
untuk merdeka. Dan orang yang berani menerima perkataan terus-terang, adalah orang yang membimbing jiwanya kepada kemerdekaan. Sebab itu dapat lah dikatakan bahawa, kebenaran itu adalah kemerdekaan” -Prof. Dr. Hamka-

Bohong Di Dunia-Prof.Dr.Hamka-
Pustaka Dini, 2010
Cetakan Kedua, 1961

Rindu

20160105_082444

Anakanda Cinta

 

Kutitip rindu

Buat cinta hati bonda

Pada tiap detak jantung

Pada tiap hela nafas

Pada tiap titis keringat

Pada tiap langkah kaki

Kuuntai doa

Buat anakanda cinta

Tiap waktu

Kumohon perlindungan

Dengan kalimat-kalimat Allah

Yang sempurna

 

Where you can find happiness?

20151227_190022

I realized that i have to stop running for a while and start walking and sit still watching peoples and surroundings.

I saw happiness at the park

I saw childrens playing with their parents

I saw newly weds happily posing for the best picture

I listen to laughter, screaming and shouting of excitements

I saw and listen to moments

I find my happiness by seeing and listening to happiness

Thank you Allah for all the gift

For me to be able to see and listen to happiness

Selamat tinggal cinta …

Ianya pertemuan singkat

Tak salah mencuba untuk pekenalan baharu

Mulanya sekadar ingin berteman

Tanpa wujud sebarang rasa

Dengan dia segalanya mudah

Aku terima dia seadanya

Dan begitu juga dia

Dia seorang biasa

Namun cukup istimewanya dia buat aku

Kami punya harapan untuk bina keluarga bersama

Namun ada tapi

Malam ini hasrat itu harus dibuang

Bersama memori yang telah kami cipta bersama

Memori yang singkat

Tapi cukup bermakna buat diri ini

Ada yang lebih utama

Untuk aku dahulukan

Selamat tinggal cinta

Musafir Di Tanah Borneo

image

Tanah Borneo ini tidak asing
Aku bisa menyatakan bahwa saat jejak di tanah ini
Aku sudah jatuh cinta
Pada indah cipta Sang Khalik
Di sini juga anak syurga Ziyad Harith dilahirkan
Aku dan anak2 pernah teroka bersama
Dan bermastautin sementara di tanah ini
Indah….itu sahaja perkataan yg bisa digambarkan ttg tanah ini
Bukan semata pada alam ciptaNya
Bahkan pada penghuni disini
Kami bisa temui harmoni disini
Walau beda bangsa, suku hatta agama
Mereka bisa hidup bersama di bawah satu bumbung
Harmoni itu telah wujud sebelum adanya slogan 1Malaysia
Hanya bisa kalian mengerti

#monologmya #sayapcinta #musafir #borneo #sabah #cintahatibonda #tentangkami

Nothing Remains

image

Early this morning my Darwish show me this CD of my wedding …he said that auntie show them last night when I was still busy closing down some sales outside . Honestly I never taught I still kept that CD..n both my kids never saw my wedding picture before with their father and they were super excited this morning telling the whole content of the CD and I listens with smile. It was a simple marriage but with a lil bit of ceremonial as the father was a Navy Officer. A fine soft spoken young gentleman who loves his family and kids whole-heartedly until now. Marriage and separation complements each other …if there’s a marriage there’ll be separation be it while still lived or deceased.

I will start my story about THE SYSTEM. Where are we now, what we r doing are a components or subsets of a SYSTEM. Each SYSTEM there’s a CREATOR. Being in the SYSTEM each of us play our own role or functions…if we doesn’t follow the Standard Operating Procedure (SOPs) of the CREATOR , the system will never work accordingly ..as human being (the caliph that makes the systems that we lived in to functions accordingly) the moment u disobey or malfunction urself purposely , the CREATOR will be upset and time to time the CREATOR will take some of ur benefits or nikmat and the moment it has been taken nothing much we can do accept repent and obey all the SOPs that has been given to you since 1400 years earlier …marriage and divorce is the implications of a subsystems created by GOD THE CREATOR OF THE WHOLE SYSTEM that we lived in.

In my case I have been going through the implications of marriage and divorce and took it as a punishments by GOD by being far from HIM…once it has been taken away make me realized how I failed to be near to YOU before and Alhamdulillah there’s hikmah in it…we, both the parents of Darwish and Ziyad realized that we need to improvised ourself and follow the SOPs given accordingly …I used to tell the kids that u both are special kids …you will not only having a father and mother ..someday you will be having 2 moms and 2 dads and that makes u both be more lucky that other kids …and Alhamdulillah they have 2 moms who love them wholeheartedly and their father has never failed to functions accordingly as a father to them until now.

For me, the whole thing that I’m going through for 34yrs living (Alhamdulillah) has made me a stronger person to undergo challenges and difficulties. But always remember nothing remains.